Teori, og praktisk kunnskap om skred
Skredkurs ved Norfjord Folkehøgskule
Vi tok for oss teori om skred og konsekvenser ved skred. Vi tok også for oss søk og redning av personer tatt av skred.
Av Thomas André T. Sveri 16.01.2002

Alle elever ved Nordfjord folkehøgskule deltok på skredkurset som ble arrangert som en del av undervisningen ved skolen. 1. dagen av kurset var en ren teoretisk gjenomgang av tema skred. Vi fikk innføring i hva som skulle til for utløse et skred, forskjelige typer skred og orentering for trygg ferdsel i fjellet vinterstid. Innenfor orintering gjenomgikk vi planleging av tur med kart, å lese høydekurvene for å avgjøre skredfare og andre relevante huskeregler eks: "Følg rygg vær trygg",  "Følg dal vær gal!"

Dagen etter bar det ut på tur klassevis til forskjelige hytter i områdene rundt om i Gloppenkommune. Bre og fjell installerte seg på kommune hytta på utviksfjellet. Etter en kjapp ompakking var det på tide og sette i gang med skredøvelser.

Til og begynne med undersøkte vi de lagdelingene i snøen. En såkalt snøprofil.I denne undersøkelsen fastslår vi type snøens fashet  og hvor våt snøen er. Denne informasjonen kan brukes som en forstålse for hvordan snøen oppfører seg ved evntuelle skred.

Vi prøvde etter dette ut søkestengene og fikk prøve hvordan man kjente forskjell på personer og bakken eventuell gjørme eller fjell. Mot kvelden tok vi en skitur der vi så på brattheten i hellinger og fikk kjørt litt på ski. Til slutt før vi ga oss lagde vi to flatmarks gropper der vi frivillig ble gravd ned for og kjentr hvordan det var og ligge under snøen. På kvelden gjenomgikk vi teori for søk i skred og organisering av søket.

Dag 3 var blitt av satt til en "live" skredøvelse der markørene i snøen skulle være sekker, ligunderlag og lignende som var gavd ned av instruktørene. Denne øvelsen skulle lære oss å organisere oss og teste oss i å finne personer som har blitt tatt av skred. Øvelsen var både spennende og lærerik. Etter en lang seriøs dag trengte vi og ha det litt moro så det hele ble avsluttet med en lek for og få tilbake varmen i kroppen.